Friday, September 30, 2011

Wordless @ Menara TM

Thursday, September 29, 2011

Nilai Setitis Madu

Alkisahnya... hari ini apakehei.blogspot.com ingin berkongsi cerita...

Adalah seorang hamba Allah ni, dia pergilah bersiar-siar di tepi hutan. Sedang dia menghirup udara rimba yg segar tu, tetiba dia terdengar satu bunyi.. jeng!jeng!jeng! .. bunyi.... aauuummmmm!! ! Bunyi harimau yg kelaparan dan hanya menunggu mangsanya saja.

Jadi, si hamba Allah ni pun lari untuk menyelamatkan diri. Harimau tu kejar hamba Allah ni. Sebab dia dah lapar sangat ni. Harimau tu pun kejar, kejar, kejar dan kejar. Hamba Allah ni punyalah takut, berlari lintang pukang. Sempat juga dia berdoa agar dia diselamatkan daripada dibaham dek harimau tadi.

Dengan kuasa Allah diperlihatkan sebuah perigi di depan mata nya. Jadi untuk menyelamatkan diri si hamba Allah ni pun terjunlah ke dalam perigi. Perigi tu ada tali dan sebuah timba. Si hamba Allah ni bergayut pada tali tu. Tali tu pendek jer. Jadi dia bergantungan di tengah-tengah perigi.

Di mulut perigi, harimau yg lapar tu menunggunya. Si hamba Allah ni pun berfikirlah macam mana nak menyelamatkan diri, sambil berdoa kepada Allah agar dia diselamatkan. Tengah dok berfikir camner nak selamat, tetiba dengar bunyi kocakan air di bawah perigi.


Aaaaa!!!!... Ya Allah..... lagilah seram dibuatnya Nak tahu ada apa kat bawah tu? Ada 2 ekor buaya yg kelaparan. Apalah nasib. Dah jatuh ditimpa tangga. lagilah takut si hamba Allah ni. Atas ada harimau bawah ada buaya. Semakin risau dan takut.

Tengah berfikir untuk mencari jalan keluar, tetiba keluar seekor tikus putih dari lubang celah-celah perigi, naik ke atas ikut tali yg hamba Allah tu bergayut. Sampai kat atas tikus tu gigit tali tu pulak. Cis, kurang ajar punya tikus. Alahhhh... cam ner ni. Pas tu, keluar lagi seekor tikus yg berwarna hitam. Naik mengikut tali tadi, cit!cit! cit!cit! sampai kat atas.Tikus hitam ni pun gigit juga tali tu. Cis, lagi satu. Macam mana aku nak buat ni... habislah jadi mangsa buaya.



Berfikir lagi. Kalau naik kat atas makan dek harimau. Kalau tunggu tali putus dan jatuh ke bawah makan dek buaya. Macam mana nih... Sedang hamba Allah tu berfikir cam ner nak selamatkan dirinya, tetiba.... terdengar satu bunyi.... uuuuuuuuuuuuu. .. Bunyi lebah bawa madu.




Si hamba Allah ni pun mendongak ke langit, melihat lebah yg sedang bawa madu. Tetiba setitik madu terjatuh dan terus masuk ke dalam mulut si hamba Allah ni tadi. Punyalah nikmat sehingga tidak terkata.

Hamba Allah tu kata, "Fuh manisnya madu ni , tak pernah ku rasa manisnya ni. Sedapnya. Subhanallah sungguh sedap ni." kerana setitik madu si hamba Allah tu lupa pada harimau yg sedang menantinya di mulut perigi dan buaya yg menantinya di bawah....

Tikus yg sedang mengigit tali........



Kalau semua nak tahu ...si Hamba Allah itu adalah kita semua. Harimau yg mengejar tu adalah maut kita, ajal memang sentiasa mengejar kita, so beringat-ingatlah. 2 ekor

buaya itu adalah malaikat Munkar Dan Nakir yg menanti kita di alam kubur nanti.

Tali yg tempat di hamba bergayut tadi adalah jangka hayat kita kalau pendek talinya maka panjanglah umur kita dan kalau panjang talinya maka pendeklah umur kita.



Tikus Putih dan Hitam tu adalah dunia kita siang dan juga malam yang sentiasa menghakis umur kita. Kan tikus tu gigit tali tu.

Madu... madu yg jatuh setitik ke dalam mulut hamba itu tadi adalah nikmat dunia. Bayangkan setitik saja madu tu jatuh ke dalam mulutnya, dia lupa pada harimau dan buaya tu. Macam kitalah bila dapat nikmat sikit lupa pada Allah. Waktu susah baru la nak ingat Allah. Astaghfirullah. ..

renung2kan lah.

Langkawi International Mountain Bike Challenge 2011 (LIMBC’11)

Dare to challenge...

LIMBC’11 is the perfect platform for amateurs and professional mountain bikers to test their mettle amidst the lush tropical greens of legendary Langkawi Island. The event is expected to be huge with wide media coverage, both locally and internationally. It is organized & sanctioned by the International Cycling Union (UCI), Asian Cycling Confederation (ACC) & Malaysian National Cycling Federation (MNCF).

The race will be held as below:

Date : 17 – 23 October 2011

Venue : Langkawi Island, Kedah

Route

 : Stage 1 – Start & Finish at Kuah Town (62km)
 : Stage 2 – Start & Finish at Kg. Tok Senik Resort (7.3km)
 : Stage 3 – Start & Finish at Telaga Harbour Park, Pantai Kok (8.1km)
 : Stage 4 – Start at Kuah Town & Finish at Gunung Raya Hill Resort (42.7km)
 : Stage 5 – Start & Finish at Kuah Town (4km)
 : Stage 6 – Start & Finish at Kuah Town (44km)

Category :

· Men Elite (19 years old – 39 years old)
· Women Elite (19 years old & above)
· Masters Men (40 years old – 50 years old)
· Senior Masters Men (51 years old & above)








Price for this bicycle is almost RM8+++.00







This helmet for mountain bike... the price RM2++.00




This helmet for on road bike... the price RM2++.00




Wordless @ 29 September, 2011

WIFI punya cerita...

Man : dey mamak apa password WIFI kt sini?
Mamak : apa WIFI??
Man : ini kedai punya interner la..
Mamak : Ooo..itu mcm kalu, password dia tajupakale jugak
Man : hah??
Mamak : "tajupakale..!"
Man : Apa tu..??
Mamak : Aiyoo..awk tnya passwordkan..tajupakale la..
Man : Password dia tajupakale..!
Mamak : ya..tajupakale
Man pun menaip T.A.J.U.P.A.K.A.L.E. (ternyata salah)
Man : dey, mamak apa password dia??
Mamak : tajupakale la...sudah tnya byk kali jugak..aiyoo!!
Man : kau bg salah la, tu yg aku tnya balik
Mamak : mana ada slah..tajupakale
Man : x boleh la dey!!
Mamak : boleh la...
Man : ko dtg sini tgk aku taip..(mamak tu pun dtg) kalo x boleh kepala ko aku taju!
Mamak : aiyoo abg jgn marah la..awk satu kali saya tengok (Man pun taip)
Man : ko tgk aku taip T.A.J.U.P.A.K.A.L.E... tgk,mana dapat!!
Mamak : dey, abg mari sini saya taip..awk kasi tekan salah butang jugak..
Man : eh, ye ke...kau tekan la
Mamak : ini mcm tekan la 7777
Man : "ini TUJUH EMPAT KALI..!!"
Mamak : betul la saya cakap tajupakale..
Man : %@$#@%#!!!!.... 

Monday, September 26, 2011

Manusia Dan Buah

Untuk entry hari ini... apakehei.blogspot.com ingin berkongsi kisah ataupun kaitan manusia dan buah...

Jangan suka pamerkan


Jadilah seperti jagung, jangan seperti gajus... Jagung membungkus bijinya yang banyak... sedangkan gajus mempamerkan bijinya yang cuma satu-satunya...

Setia terhadap pasangan


Jadilah seperti pohon pisang, kalau berbuah hanya sekali, lalu mati...

Inner beauty



Jadilah seperti durian, jangan seperti kedondong... Durian, walaupun diluarnya (kulitnya) penuh duri yang tajam, tetapi didalamnya lembut dan manis. Berbeza dengan kedondong, diluarnya mulus dan berkilat, tetapi didalamnya ada biji yang berduri...

Jaga kesucian dalam bergaul


Jadilah seperti sengkuang, walaupun hidup didalam tanah dan selut, tetapi umbinya tetap putih dan bersih.

Selalu bertindak adil



Jadilah seperti tandan petai, bukan tandan rambutan. Tandan petai membahagi makanan sama rata kebiji-biji petainya, semua seimbang. Tidak seperti rambutan, ada yang kecil... ada yang besar.

Semakin tua, semakin bijaksana


Jadilah seperti cabai... semakin tua... semakin pedas...

Jangan munafik


Jadilah seperti buah manggis. Buah manggis boleh diteka isinya dari bahagian bawahnya.

Bateri Energizer meletup

Kome pernah dengar tak bateri (Energizer) boleh meletup... mmm... tentu tak pernah kan... teman pun nie laa baru terdengar benda nie... Actually, bateri nie di pasang untuk remote control kipas siling rumah parent teman... dah lama pun pasang lebih 2 minggu pun... elok jer functionnya... tapi tetiba pulak boleh meletup... kira tak boleh laa guna remote tuh lagi... pecah berderai... Kalau bateri nie pun boleh meletup, apatah lagi bateri hand phone...


Bateri Energizer

Bukan setakat remotenya jee yang pecah... basednya pun sekali pecah... and ada kesan terbakar... nasib baik dinding tak retak...

Remote kipas

Bahagian bawah bateri yang berlubang...

Bateri Energizer

Remote kipas

sorry la... gambarnya tak berapa clear...

Vendalism - kat mana-mana pun ada...

Vendalism adalah merupakan suatu aktiviti atau perbuatan yang merosakkan atau memusnahkan kemudahan yang menyebabkan pihak berkenaan terpaksa menanggung kerugian untuk membaiki atau mengantikan kemudahan tersebut. Kalau dulu, mungkin kita beranggapan golongan berpendidikan rendah saja yang suka melakukan vendalism nie. Tapi anggapan ini meleset sama sekali. Golongan profesional dan mereka yang berpendidikan tinggi juga turut tergolong dalam mereka-mereka yang terjebak didalam aktiviti-aktiviti vendalism ini...


Cuba perhati gambar dibawah... Kawasan larangan merokok, telah bertukar pula menjadi kawasan merokok...




Sign kawasan dilarang merokok pun di rosakkan...


Puntung rokok dan kotak rokok di buang di tepi jendela...

Wordless @ Menara TM, Level 54

Main entrance for level 54, Office.



Some decoration at the floor








Wednesday, September 21, 2011

Wordless @ 20 September, 2011

Wordless @ 20 September 2011

Wordless @ 20 September, 2011


Nie la suasana jerebu akibat kebakaran di Indonesia.

Tuesday, September 20, 2011

Wordless @ TM Annexe-2

Wordless @ TM Annexe-1

Wordless @ 19 September, 2011

TM Annexe Bangsar

Wordless @ 19 Sept, 2011

Friday, September 9, 2011

Edisi 4 - Patutkah aku menjawab pertanyaan ini

Edisi 3 - Patutkah aku menjawab pertanyaan ini

Edisi 2 - Patutkah aku menjawab pertanyaan ini

Edisi 1 - Patutkah aku menjawab pertanyaan ini

Kebesaran Solat 2 Rakaat

Allah SWT selesai menciptakan Jibrail as dengan bentuk yang cantik, dan Allah menciptakan pula baginya 600 sayap yang panjang , sayap itu antara timur dan barat (ada pendapat lain menyatakan 124, 000 sayap). Setelah itu Jibrail as memandang dirinya sendiri dan berkata:

"Wahai Tuhanku, adakah engkau menciptakan makhluk yang lebih baik daripada aku?."

Lalu Allah swt berfirman yang bermaksud.. "Tidak"

Kemudian Jibrail as berdiri serta solat dua rakaat kerana syukur kepada Allah swt. dan tiap-tiap rakaat itu lamanya 20,000 tahun.

Setelah selesai Jibrail as solat, maka Allah SWT berfirman yang bermaksud. "Wahai Jibrail, kamu telah menyembah aku dengan ibadah yang bersungguh-sungguh, dan tidak ada seorang pun yang menyembah kepadaku seperti ibadat kamu, akan tetapi di akhir zaman nanti akan datang seorang nabi yang mulia yang paling aku cintai, namanya Muhammad.' Dia mempunyai umat yang lemah dan sentiasa berdosa, sekiranya mereka itu mengerjakan solat dua rakaat yang hanya sebentar sahaja, dan mereka dalam keadaan
lupa serta serba kurang, fikiran mereka melayang bermacam-macam dan dosa mereka pun besar juga. Maka demi kemuliaannKu dan ketinggianKu, sesungguhnya solat mereka itu aku lebih sukai dari solatmu itu. Kerana mereka mengerjakan solat atas perintahKu, sedangkan kamu mengerjakan solat bukan atas perintahKu."

Kemudian Jibrail as berkata: "Ya Tuhanku, apakah yang Engkau hadiahkan kepada mereka sebagai imbalan ibadat mereka?"

Lalu Allah berfirman yang bermak! sud. "Ya Jibrail, akan Aku berikan syurga Ma'waa sebagai tempat tinggal..."

Kemudian Jibrail as meminta izin kepada Allah untuk melihat syura Ma'waa.

Setelah Jibrail as mendapat izin dari Allah SWT maka pergilah Jibrail a.s dengan mengembangkan sayapnya dan terbang, setiap dia mengembangkan dua sayapnya dia boleh menempuh jarak perjalanan 3000 tahun, terbanglah malaikat jibrail a.s selama 300 tahun sehingga ia merasa letih

dan lemah dan akhirnya dia turun singgah berteduh di bawah bayangan sebuah pohon dan dia sujud kepada Allah SWT lalu ia berkata dalam sujud:

"Ya Tuhanku apakah sudah aku menempuh jarak perjalanan setengahnya, atau sepertiganya, atau seperempatnya?"

Kemudian Allah swt berfirman yang bermaksud. "Wahai Jibrail, kalau kamu dapat terbang selama 3000 tahun dan meski! p! un aku memberikan kekuatan kepadamu seperti kekuatan yang engkau miliki, lalu kamu terbang seperti yang telah kamu lakukan, nescaya kamu tidak akan sampai kepada sepersepuluh dari beberapa perpuluhan yang telah kuberikan kepada umat Muhammad terhadap imbalan solat dua rakaat yang mereka kerjakan....."

Marilah sama-sama kita fikirkan dan berusaha lakukan... Sesungguhnya Allah S.W.T telah menyembunyikan enam perkara iaitu :

  • Allah S.W.T telah menyembunyikan redha-Nya dalam taat.
  • Allah S.W.T telah menyembunyikan murka-Nya di dalam maksiat.
  • Allah S.W.T telah menyembunyikan nama-Nya yang Maha Agung di dalam Al-Quran.
  • Allah S.W.T telah menyembunyikan Lailatul Qadar di dalam bulan Ramadhan.
  • Allah S.W.T telah menyembunyikan solat yang paling utama di dalam solat (yang lima waktu).
  • Allah S.W.T telah menyembunyikan hari kiamat (hari kejadiannya) di dalam semua hari.


Semoga kita mendapat berkat daripada ilmu ini. Wallahualam

"Sesungguhnya keadaan kekuasaanNya apabila ia mengkehendaki sesuatu, hanyalah ia berfirman kepada (hakikat)benda itu: "Jadilah Engkau!", maka ia terus menjadi"-ayat 82, surah Yassin.

*"Maut datang menjemput tak pernah bersahut, Malaikat datang menuntut untuk merenggut, Manusia tak kuasa untuk berkata-kata, Allah Maha Kuasa atas syurga dan Neraka, Terimalah habuanmu seadanya.."

p/s : sharing is caring

Doa sewaktu bersujud & keistimewaannya

Sewaktu bersujud, kita berada amat hampir dengan Allah. Katakanlah apa sahaja di dalam hati hajat kita sebagaimana yang dilakukan oleh Rasulullah s. a. w. yang biasa memanjangkan sujudnya dengan memperbanyakkan zikir dan doa didalamnya.


Sabda Rasulullah s. a. w :- "Suasana yang paling hampir antara seseorang hamba dengan Tuhannya ialah di kala ia bersujud kerana itu hendaklah kamu memperbanyakkan doa di dalamnya."


Banyak doa yang diamalkan oleh Rasulullah untuk kita ikuti. Salah satunya yang paling baik untuk diamalkan ialah doa yang dibaca sewaktu sujud akhir dalam solat.


"Ya Allah, tambahkanlah bagiku rezeki yang banyak lagi halal, iman yang benar, ilmu yang bermanfaat, kesihatan yang elok, kecerdikan yang tinggi, hati yang bersih dan kejayaan yang besar."


Semoga dengan mengamalkan doa itu kita mendapat manfaat atau sekurang-kurangnya menjadi cita-cita kita dalam mencari keredhaan Allah di dunia dan di akhirat.


Banyak kelebihan memanjangkan sujud dan memperbanyakkan doa di dalamnya.


Rasulullah s. a. w biasa berbuat begitu sehingga pernah para sahabat hairan kerana lamanya baginda bersujud.


Keistimewaan umatnya yang bersujud telah disebut oleh baginda dalam sabdanya yang bermaksud:-


"Tiadalah ada seorang umatku melainkan aku yang akan mengenalinya di hari kiamat"


Mendengar itu para sahabat bertanya: "Bagaimanakah engkau dapat mengenali mereka dalam khalayak ramai wahai Rasulullah?"


Jawab baginda: "Tidakkah engkau melihat seandainya sekumpulan unta dimasuki oleh seekor kuda yang amat hitam, sedang di dalamnya pula terdapat sekor kuda putih bersih, maka adakah engkau tidak dapat mengenalinya?"


Sahabat Menjawab: "Bahkan !" Rasulullah menyambung: "Kerana sesungguhnya pada hari itu kiamat) muka umatku akan putih (berseri-seri) disebabkan mereka bersujud (di dunia), segala anggota mereka (terutama anggota wudu') putih berseri-seri oleh cahaya wudhu' !!!"


KEISTIMEWAANNYA


Ahli neraka juga mendapat keselamatan kerana bekas sujudnya. Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:-


"Apabila Allah hendak melimpahkan Rahmat (kebaikan) kepada ahli-ahli neraka yang Dia kehendaki, Dia pun memerintahkan malaikat supaya mengeluarkan orang-orang yang menyembah Allah, lalu mereka dikeluarkan dan mereka dikenali dengan kesan-kesan sujud (di dahi mereka), di mana Allah swt menegah neraka memakan (menghapuskan) bekas-bekas sujud itu, lalu mereka pun keluar dari neraka, maka setiap tubuh anak Adam akan dimakan api neraka selain bekas sujud"


Begitulah Allah memuliakan hamba-Nya yang bersujud. Orang yang sujud mendapat keistimewaannya apatah lagi di dalam sujud itu kita berdoa. Sudah tentu mendapat perhatian yang sewajarnya. Semoga kita akan menjadi hamba yang benar-benar mendapat rahmat.


Wassalam.


"Tunjangkanlah resah mu di dada SOLAT, Himpunkan perit mu di genggaman DOA, Tutupi kekecewaan mu dgn keTAQWAan dan Nilaikan kesucian hati mu dengan keIKHLASAN hati."




p/s : sharing is caring

Tinggalkan 24 Perkara Ini

Sesungguhnya didalam hidup kita dikelilingi oleh perkara-perkara yang menyeronokkan. Tetapi itulah sesungguhnya yang mendatangkan keburukan kepada kita. 


Terdapat 24 perkara-perkara yang jangan dilakukan yang seharusnya kita ambil iktibar supaya kita dapat memuhasabah diri sendiri. 


  1. Jangan sengaja lewatkan solat. Perbuatan ini tidak disukai oleh ALLAH S.W.T 
  2. Jangan masuk ke bilik air tanpa memakai alas kaki(selipar). Dikhuatiri terbawa keluar najis dan mengotori seluruh rumah kita. 
  3. Jangan makan dan minum dalam bekas yang pecah atau sumbing. Makruh kerana ianya merbahayakan. 
  4. Jangan biarkan pinggan mangkuk yang telah digunakan tidak berbasuh. Makruh dan mewarisi kepapaan. 
  5. Jangan tidur selepas solat subuh, nanti rezeki mahal (kerana waktu pagi itu membuka segala pintu keberkatan) 
  6. Jangan makan tanpa membaca BISMILLAHHIRRAHMANNIRAHIM dan doa makan. Nanti makanan yang dijamah adalah dari muntah syaitan. 
  7. Jangan keluar rumah tanpa niat membuat kebajikan atau kebaikan. Takut-takut anda mati dalam perjalanan. 
  8. Jangan pakai kasut atau selipar yang berlainan pasangan. Makruh dan mewarisi kepapaan. 
  9. Jangan biar mata liar di perjalanan. Nanti hati kita gelap diselaputi dosa. 
  10. Jangan bergaul bebas ditempat kerja. Banyak buruk dan baiknya. 
  11. Jangan menangguhkan taubat bila berbuat dosa kerana mati bolehdatang bila-bila masa. 
  12. Jangan ego untuk meminta maaf kepada kedua ibu bapa dan sesama manusia kalau memang kita bersalah. 
  13. Jangan mengumpat sesama rakan taulan. Ia boleh merosakkan silaturrahim. 
  14. Jangan lupa bergantung harap hanya kepada ALLAH S. W. T. dalam setiap kerja kita. Nanti sombong bila berjaya dan kecewa pula bila gagal. 
  15. Jangan bakhil untuk bersedekah. Sedekah itu memanjangkan umur dan memurahkan rezeki kita. 
  16. Jangan banyak ketawa nanti jiwa mati. 
  17. Jangan biasakan berbohong kerana ia adalah ciri-ciri munafik dan menghilangkan kasih sayang orang kepada kita. 
  18. Jangan suka menganiaya manusia atau haiwan kerana doa makhluk yang teraniaya cepat dimakbulkan ALLAH S. W. T. 
  19. Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia. Akhirat itu lebih utama dan kekal selamanya. Carilah kehidupan dunia untuk akhirat. 
  20. Jangan duduk dalam bilik air terlalu lama kerana disitulah tempat tinggal jin kafir dan syaitan. 
  21. Jangan merokok dan memasang kemenyan kerana asap itu adalah makanan jin. 
  22. Jangan lupa membaca BISMILLAHHIRRAHMANNIRAHIM dan salam ketika masuk ke rumah. Dikhuatiri jin dan syaitan masuk bersama. 
  23. Jangan memakai tangkal kerana ALLAH S. W. T. tidak sempurnakan agama seseorang itu jika memakainya tangkai. Ini adalah kerana dikhuatiri kita bergantung kepada tangkal, bukan kepadaNYA. 
  24. Jangan mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata 'jangan'. Sebab semuanya untuk kebaikan dan kesungguhannya ALLAH S.W.T itu lebih mengetahui. 

p/s: Yang baik itu adalah dari ALLAH S. W. T. dan yang buruk itu dari kesilapan hambaNYA juga

Thursday, September 8, 2011

Mengapa Komunis & Mat Indera dibenci? Kekejaman atau pengkhianat?

Beberapa fakta sejarah berkenaan PKM and Mat Indera dikongsi untuk info bersama...




SERANGAN bersenjata Parti Komunis Malaya (PKM) ke atas Balai Polis Bukit Kepong, 35 kilometer dari Muar, jam 4.30 pagi pada 25 Februari 1950, adalah sangat berkesan dalam sejarah negara.




Serangan itu memperlihatkan kegigihan dan kecekalan anggota polis yang begitu kecil jumlahnya iaitu 20 orang bersama enam Pengawal Kampung (Home Guards) mempertahankan maruah sebuah institusi yang melambangkan keselamatan dan kedaulatan negara dan masyarakat. Mereka memang menjadi sasaran Parti Komunis Malaya yang meletakkan Rejimen 3 dan 4 untuk bergerak dan menguasai Johor. Serangan yang melibatkan 180-200 orang anggota Malayan Races Liberation Army (MRLA), PKM itu telah diketuai oleh Mat Indera.

Dalam serangan itu Sarjan Jamil Mohd Noh, Ketua Balai telah mengetuai anak buahnya untuk mempertahankan Balai Polis Bukit Kepong, Balai Penghulu dan Berek Kelamin Polis daripada ditawan oleh komunis. Mereka tidak mahu menyerah kalah walaupun dipujuk oleh Mat Indera melalui isteri seorang anggota polis yang dapat ditangkapnya di berek kelamin.



Mereka tidak berganjak daripada lubang-lubang kubu pertahanan mereka walaupun seorang demi seorang anggota polis itu tercedera dan tertewas oleh peluru komunis yang datang seperti hujan menimpa bumi. Mereka berjuang selama enam jam tanpa mengira keselamatan nyawa mereka. Ada juga isteri-isteri polis yang cuba melawan membela kematian suami mereka. Namun, kudrat mereka tidak seberapa. Kekejaman komunis mengatasi segala-galanya. Mereka bukan sahaja membakar kompleks balai polis itu menjadi debu, tetapi sanggup membaling seorang anggota polis yang cedera ke dalam api yang sedang membara. Tiga orang isteri polis juga dihumban ke dalam api tanpa belas kasihan. Ada yang terpaksa berpelukan ketakutan menunggu kematian yang menyeksakan itu. Seorang kanak-kanak juga menjadi mangsa kekejaman komunis. Mereka rentong seperti arang. Hanya Yusof Rono, seorang anggota polis yang cedera parah dapat melepaskan diri untuk meminta bantuan.

Dato Onn Jaafar, Menteri Besar Johor dan Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan Negeri, yang telah melawat kawasan itu menyifatkan pertahanan anggota-anggota Balai Polis itu adalah sebagai sesuatu tindakan yang sangat `determined and heroic'. Seramai 25 orang yang terkorban mempertahankan Balai Polis itu; 19 orang anggota polis dan 6 orang pengawal kampuong. Bagi Mat Indera dan PKM, ini adalah satu kejayaan besar. Mat Indera tidak rasa bersalah walaupun mereka yang dibunuh dan dibakar hidup-hidup adalah sebangsa dan seagama dengannya.


Mat Indera pengkhianat bangsa & agama.


Mengapa Mat Indera berada dalam PKM dan terlibat dalam Peristiwa Bukit Kepong? Jika disusuri sejarah politik negara, PKM telah menjalankan satu dasar Malayan United Front iaitu satu dasar yang telah diputuskan sebelum 1948 lagi. Dalam dasar ini, PKM akan cuba menyebarkan pengaruh dan ideologi komunis kepada semua bangsa di Tanah Melayu. PKM yang ditubuhkan pada 1927/1930, selama ini hanya mendapat sokongan daripada satu bangsa sahaja sedangkan orang India dan Melayu terutamanya tidak ramai menjadi anggotanya.

Untuk mencapai tujuan ini, anggota PKM telah meresap masuk dan menubuhkan kesatuan sekerja, parti-parti politik serta badan-badan masyarakat yang lain. Malah mereka juga menyamar dengan nama orang Melayu dan menggelarkan dirinya sebagai Haji seperti Cheng Nan yang menyamar sebagai Haji Hashim dan bergaul dengan masyarakat Melayu di Pahang. Malah untuk menunjukkan imej kerjasama bangsa itu, Musa Ahmad, seorang kelulusan sekolah agama rakyat telah dilantik sebagai Pengerusi PKM. Beliau kemudian digantikan oleh Abdullah C.D. apabila Musa bermastautin di China . Namun, mereka adalah boneka kerana Chin Peng adalah pemegang dasar PKM.

Mat Indera dan ramai orang Melayu pada masa itu terpengaruh dengan dasar PKM kerana dibakar semangat mereka dengan perasaan anti kolonial dan anti-kuasa Barat. British yang menguasai Persekutuan Tanah Melayu dilihat sebagai penjajah yang mengeksploitasi ekonomi negara. .Manakala Raja-Raja Melayu dan pembesar Melayu yang memimpin UMNO dilihat sebagai penyokong British.

Ini kerana PKM telah gagal untuk mendapat perhatian British selepas Persekutuan Tanah Melayu ditubuhkan pada 1948. Sebelum itu PKM telah bekerjasama dengan British untuk menentang pihak Jepun di antara tahun 1942-1945. Ramai anggota Komunis telah diberi penghargaan oleh British. Chin Peng diberi gelaran Sir oleh British.


PKM sokong Malayan Union

PKM juga menyokong rancangan Malayan Union yang diperkenalkan oleh British pada April 1946. Ini kerana Malayan Union bersifat kesatuan dan republik serta menjadi tanah jajahan takluk British. Kerakyatan juga terbuka kepada sesiapa sahaja yang lahir di tanah jajahan takluk British. Rancangan Malayan Union ini dianggap progresif kerana tamadun Melayu yang terbina sejak 1273 atau 1400 dengan Kesultanan Melaka dan kerajaan-kerajaan Melayu yang lain akan terhapus. Seluruh Tanah Melayu akan dikenal sebagai Malayan Union dan diperintah oleh Gabenor yang dilantik oleh Raja England dan Wales . Ketuanan Melayu yang berpaksikan Raja Melayu akan termusnah sama sekali.

Ini dibantah oleh Raja-Raja Melayu & orang Melayu yang bersatu diri mereka dalam Kogres Melayu 1946 yang menubuhkan UMNO. Raja- Raja Melayu & UMNO terpaksa berunding selama 2 tahun sebelum British bersetuju menarik Malayan Union dan menggantikan dengan Persekutuan Tanah Melayu pada 1 Feb 1948.

Ketika itu , British menolak Perlembagaan Rakyat yang dicadangkan PKM dan sekutunya . Inilah punca mereka berdendam dengan British dan memeranginya pada 1948 . PKM juga menjadikan orang Melayu iaitu Raja-Raja Melayu & UMNO sebagai musuhnya kerana dilihat sebagai penyokong British yang melansungkan pemerintahan.

Melalui Persekutuan Tanah Melayu inilah British memberi semula kuasa pentadbiran negeri kepada Menteri Besar & ketua-ketuan jabatan kerajaan yang dilantik oleh Sultan negeri masing-masing . British hanya berjawatan sebagai Penasihat Bristih sahaja.


Mengapa orang Melayu benci Komunis?

Orang Melayu tolak komunis kerana serik dengan kekejaman yang dilakukan mereka selama 13 hari semasa mengisi kekosongan pemerintahan Tanah Melayu selepas Jepun menyerah kalah . PKR ketika bermaharajelala dan menguasai balai polis serta menunjukkan kekuasaanya.

Komunis ketika itu mempunyai senjata canggih menghukum penduduk kampung yang dikatakan bersubahat dengan Jepun . Ramai Tok Imam , tok guru , dan orang biasa ditangkap dan dibunuh hidup-hidup dengan kejam . Banyak rumah yang dibakar di waktu malam. Lebih memilukan lagi , masjid-masjid juga dicemari dan Al Quran dijadikan pengesat Najis!

Kebangkitan pengganas Komunis di Tanah Melayu telah ditentang hebat pemimpin Melayu seperti Kiyai Salleh dan juga beberapa kumpulan lagi . Begitu juga dengan peranan anggota keselamatan selepas Persekutuan Tanah Melayu hingga lah negara merdeka pada 1957. Ramai anak-anak muda dari kampung sertai Polis , AP , Polis Simpan dan tentera.

Mereka menyahut seruan untuk menjaga keselamatan dan keamanan Persekutuan Tanah Melayu sehingga sanggup menggadai nyawa untuk memburu pengganas komunis di hutan belantara . Menurut sumber , seramai 161,281 orang anggota polis terlibat dalam usaha mengatasi ancaman komunis . Askar Melayu pulak ditubuhkan 3 Batalion dalam darurat 1948 - 1960 bagi menentang jumlah 12,500 pengganas komunis . yang mengangkat senjata.

Jelasnya di sini, PKM dan Mat Indera dilihat hanya mahu menegakkan ideologi komunis mereka dengan menggunakan kekerasan senjata untuk mendapat kuasa politik berbanding pihak tentera & polis bertugas menjaga keamana dan keselamatan.

Dengan kegigihan dan semangat mereka memburu pengganas komunis di hutan, maka ancaman pengganas dan pengkhianat negara ini dapat diatasi. Kedaulatan dan kemerdekaan negara dipertahankan.

Adakah anggota tentera & polis yang pertahankan keamanan negara dianggap pembelot bangsa ? Adakah patut Mat Indera dianggap pejuang apabila sanggup bersekongkol dengan komunis dengan membiarkan bangsanya dan agamanya dimusnahkan?


Fikir-fikir dan renung-renungkan lah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...